skierniewickie.pl

Nowy eksponat w Parowozowni

Wtorek 07.10.2014

Skierniewicka Parowozownia się rozwija. Z końcem września trafił do niej kolejny eksponat – tym razem to parowóz Ok1-266 z 1921 roku.

Parowóz osobowy Ok1-266 zbudowano w 1921 r. z numerem fabrycznym 2925 w elbląskiej fabryce F. Schichaua i przekazany do służby na kolejach niemieckich DRB. Po drugiej wojnie światowej maszyna znalazła się na terytorium Polski i rozpoczęła służbę w parowozowni Malbork. Po blisko 25 latach pracy na terenie Północnej DOKP parowóz trafił do lokomotywowni w Ostrołęce, gdzie pracował do końca 1978 r. Po skreśleniu z inwentarza PKP maszyna przestała kilka lat na bocznym torze. W 1987 r. ustawiono ją jako pomnik, by po 9 latach znów zmienić przeznaczenie na eksponat właśnie organizowanego skansenu w Ełku. Niestety inicjatywa upadła i parowóz bez konserwacji oczekiwał dalszych losów na jednym z bocznych torów ełckiej lokomotywowni. W 2004 r. został zakupiony przez PSMK w celu powiększenia ekspozycji na terenie skierniewickiej parowozowni.

 

 

- Skierniewice z serią Ok1 są związane od niemal stu lat. Maszyny te, jeszcze w okresie I wojny światowej, jako P8 pod szyldem pruskiej MGD Warschau na pewno zajeżdżały do pełniącej wtedy rolę parowozowni, nieistniejącej dzisiaj hali wagonowej. Po odzyskaniu niepodległości polskie już Ok1, co jest potwierdzone zdjęciami, dymiły i parowały na skierniewickim wachlarzu, w odbudowanej po wojennych zniszczeniach „szopie”. A udokumentowane stacjonowanie przedstawicielek tej pięknej serii miało miejsce od lat 50. do połowy 70. XX stulecia. - informuje Judyta Kurowska-Ciechańska z PSMK.

Transport eksponatu w częściach do Skierniewic był bardzo skomplikowany i kosztowny. Kwotę do tego potrzebną w wysokości niemal 28 tys. złotych przekazała firma Freightliner Polska.

Następnie parowóz zostanie odrestaurowany.

Poniżej prezentujemy zdjęcia z operacji transportu parowozu. Fot. PSMK

dobry
Ocena:
Komentarze (0)
Dodaj komentarz