skierniewickie.pl

6 zasad efektywnego ćwiczenia

Wtorek 20.04.2010artykuł sponsorowany
Każde ćwiczenia, niezależnie od tego czy wykonujemy je sami, czy razem w grupie pod okiem instruktora mają na nas pozytywny wpływ - na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednak nie wystarczy „tylko” ćwiczyć. W trakcie treningu musimy mieć świadomość tego jak ćwiczymy i co robimy. Dobrze wykonany, świadomy trening to połowa sukcesu. Podczas ćwiczeń musimy pilnować, aby nie wpaść w pułapki i nie popełniać błędów.


Oto, więc kilka rad, aby nasz trening przebiegał prawidłowo:

1. ROZGRZEWKA TO PODSTAWA
Podstawą przed każdym treningiem jest rozgrzewka. Zapominając o niej przed ćwiczeniami narażamy mięśnie na urazy i nie dajemy im szans na pracę z pełną mocą. Zbyt szybkie wprowadzenie organizmu na wysokie obroty sprawia, że zmuszamy mięśnie do intensywnej pracy zanim jeszcze dotrze do nich odpowiednia ilość krwi bogatej w tlen. Niemal natychmiast będziemy czuć się zmęczeni, a po 5 minutach będziemy mieli już dość treningu.

2. RUTYNA
Kiedy ćwiczymy już jakiś czas pamiętajmy, aby nie popaść w rutynę. Aby budować kondycję i siłę mięśni powinniśmy, co jakiś czas zmienić program ćwiczeń, zapisać się inne zajęcia. Zmieniajmy również pory treningów oraz dni. Zwiększajmy obciążenie w trakcie ćwiczeń, chociażby o pół kg. Bierzmy co jakiś czas coraz to cięższe hantelki do rąk czy też obciążniki na nogi. Dokładajmy obciążenie ćwicząc mięśnie brzucha. Jeśli nie będziemy tego robić, ciało spocznie na laurach i nie będzie się rozwijać. Im większe obciążenie, tym liczba spalanych kalorii większa.
 


3. REGULARNOŚĆ
Ćwiczenia mają sens tylko wtedy, jeśli zachowujemy regularność. Ćwiczenie tylko „raz na jakiś czas”, jak nam się akurat przypomni, na pewno nie da żadnych efektów. Tzw. „sobotnie” zrywy nie przyniosą żadnych rezultatów. Żeby wymodelować ciało, wyrzeźbić mięśnie muszą one regularnie ćwiczyć i być pobudzane do pracy. Treningi planujmy minimum 2-3 razy w tygodniu. Pamiętajmy, że wypracować kondycję i ładne ciało jest trudno, to naprawdę ciężka praca, natomiast stracić kondycję bardzo łatwo. Dlatego jeśli zaczniemy ćwiczyć róbmy to konsekwentnie i regularnie, nie znajdujmy wymówek byle by tylko opuścić trening.

4. ZŁY DOBÓR ŚRODKÓW DO REALIZACJI CELÓW
Jeśli zaczynając ćwiczenia mamy określone konkretnie co chcemy osiągnąć, czy wymodelować ciało, czy schudnąć, czy też wyciszyć się i zrelaksować, dobierajmy takie zajęcia, które będą temu służyły. Jeśli chcemy schudnąć wybierajmy zajęcia typu fatburning, hi-low, latino czyli zajęcia, które pozwalają spalić dużo kalorii. Takie ćwiczenia nie rozbudują mięśni. Nasze ciało wymodelujemy na zajęciach typu ABT, TBC. Dlatego jeśli ktoś nam mówi, że na zajęciach hi-low wyrzeźbimy ciało, a na zajęciach ABT będziemy głównie spalać kalorie to nie wierzmy mu i poradźmy się kogoś bardziej fachowego. Dobierajmy typ zajęć do tego, czego w przyszłości oczekujemy. Najlepiej jest jednak połączyć zajęcia i raz korzystać z takich, a raz z innych. Trening kardio będzie nam spalał kalorie, a trening siłowy wyposaży nasze ciało w silne mięśnie, które będą w stanie chronić nas przed urazami i kontuzjami. Na treningu siłowym spalamy średnio 8-10 kcal/min, na treningu kardio 10-14 kcal/min. Jeśli natomiast nie chcemy się pocić, a tylko zrelaksować i wyciszyć nie chodźmy na żadne z tych zajęć. Wybierajmy jogę, pilates, stretching.

5. PRZYKŁADANIE SIĘ DO ĆWICZEŃ
Bardzo ważne podczas treningu jest skupienie i angażowanie się w to, co robimy. Jeśli w trakcie ćwiczeń skupimy się tylko i wyłącznie na sobie, na swoim ciele, na swoich mięśniach i na tym co chcemy osiągnąć, przyniesie nam to oczekiwane rezultaty. Każdy mięsień podczas wysiłku powinniśmy świadomie poczuć, na ćwiczeniach kardio utrzymywać stały oddech i wkładać w ćwiczenia jak najwięcej wysiłku. Jeśli w czasie wysiłku tracimy oddech, a serce pracuje na wysokich obrotach to znak, że dobrze pracujemy. Jeżeli pół ćwiczeń przegadamy z przyjaciółką, pośmiejemy się, nie skupimy na napinaniu mięśni, na porządnym pobudzeniu ich do wysiłku, nie oczekujmy super efektów.

6. OPIJANIE SIĘ
Bardzo ważne w trakcie wysiłku jest uzupełnianie płynów. Musimy uzupełnić zawsze płyny wypocone przez organizm. Pijmy jednak tylko wtedy, kiedy czujemy pragnienie, suchość w ustach. Nie opijajmy się na zapas. Przyjmowanie zbyt dużej ilości płynów może spowodować niepotrzebne kurcze mięśni.

 

Po przeczytaniu tego artykułu każda ćwicząca osoba na pewno przeanalizuje sobie teraz swój trening. Jak on wygląda i czy faktycznie w trakcie jego wykonywania daje z siebie wszystko. Jeśli dopiero zaczynacie ćwiczyć warto zapamiętać te 6 zasad. Trening wyda wam się wtedy czystą przyjemnością. A wiadomo - im więcej przyjemności w życiu tym lepiej;).


Gabriela Małyszko


Pytanie konkursowe: Jakie rodzaje zajęć ruchowych służą głównie modelowaniu ciała, a jakie spalaniu kalorii?

Do wygrania dwa karnety na zajęcia fitness w Centrum Fitness i Poprawy Kondycji Fizycznej EXPRESJA przy ul. Armii Krajowej 59 w Skierniewicach.



Odpowiedzi prosimy nadsyłać do wtorku, 27 kwietnia na adres info@skierniewickie.pl w tytule maila pisząc „KONKURS”. W ubiegłym konkursie karnety na fitness wygrały: Jowita Kaczyńska i Magdalena Duch.

Regulamin konkursu:

- Spośród nadesłanych do nas prawidłowych odpowiedzi wylosujemy dwie osoby, które otrzymają karnety na fitness;
- W konkursie może brać udział każdy zarejestrowany na stronie www.skierniewickie.pl użytkownik;
- Aby się zarejestrować wystarczy kliknąć „Zarejestruj się” w dziale Logowanie znajdującym się po prawej stronie na stronie głównej i wszystkich podstronach;
- Prawidłową odpowiedź prosimy nadesłać na adres info@skierniewickie.pl z podaniem swojego numeru telefonu, loginu w serwisie skierniewickie.pl oraz adresu e-mail;
- Redakcja zastrzega sobie prawo do podania do publicznej wiadomości imion i nazwisk zwycięzców konkursu;
- Udział w konkursie oznacza akceptację regulaminu konkursu.


bardzo dobry
Ocena:
Nowy komentarz
*Wpisz treść komentarza:
Wpisz treść komentarza
*Podpis:
Wpisz podpis
*Wpisz kod z obrazka:
Wpisz kod z orazka
Anuluj
*Pola wymagane