skierniewickie.pl

7. mały Festiwal Filmów Polskich „Tosiek”

Poniedziałek 24.09.2018

Od 25 do 29 września odbywać się będzie 7. edycja Małego Festiwalu Filmów Polskich TOSIEK poświęcony pamięci Antoniego Nurzyńskiego. Tegoroczna edycja festiwalu obfitować będzie w wiele wydarzeń m.in.: warsztaty, pokazy dla dzieci, spotkania z twórcami oraz konkurs filmów krótkometrażowych. Na zakończenie festiwalu tradycyjnie odbędzie się koncert aktorki teatralnej, filmowej i telewizyjnej - Stanisławy Celińskiej.

Program:
25.09.2018r., wtorek

godz. 20.00 SET 1 – KRÓTKO! TOSIEK!
Pokaz krótkometrażowych filmów konkursowych ok. 15 min.

godz. 20.15 – ZBRODNIARZ, KTÓRY UKRADŁ ZBRODNIĘ (bilet: 10 zł)
Prelekcja: Grzegorz Pieńkowski PF DKF
reż. Janusz Majewski
scenariusz: Krzysztof Kąkolewski, Janusz Majewski
zdjęcia: Antoni Nurzyński
obsada: Zygmunt Hübner, Barbara Brylska, Ewa Salm, Ryszard Filipski, Krzysztof Żurek produkcja: Polska 1969
gatunek: Kryminał psychologiczny
dystrybutor: SF Zebra
czas trwania: 94 min.

Ekranizacja powieści Krzysztofa Kąkolewskiego, nagrodzonej w konkursie ogłoszonym przez Komendę Główną MO. Reżysera zainteresowały w tej powieści dwie rzeczy – postacie i forma. Postacie – ludzie zwykli, stereotypowi w swoich życiorysach, ale jednocześnie indywidualni i wyjątkowi w swoich cechach wewnętrznych. Kąkolewski umiejętnie odkrywał niezwykłość w zwyczajnych zdarzeniach i zwyczajnych ludziach, ale także zdarzenia niezwykłe sprowadzał do wymiaru codziennych. Powieść ta, choć przedstawiała fikcyjną sprawę i fikcyjnych bohaterów, oparta była na autentycznych kronikach milicyjnych. Ten dokumentalny charakter widoczny jest także w filmie Janusza Majewskiego.Emerytowany kapitan milicji opowiada dziennikarzowi o swej ostatniej akcji – prowadzonym na własną rękę śledztwie w sprawie zagadkowej śmierci dziewczyny. Kapitan MO, Siwy, prowadzi na własną rękę śledztwo w sprawie śmierci Ewy Salm, zwanej Księżniczką. Była ona świadkiem w procesie, w którym oskarżony został skazany na 9 lat więzienia. Choć przyznał się on do winy, Siwy ma wątpliwości i z narażeniem życia doprowadza do ujęcia prawdziwego mordercy.Silnie wyeksponowany przez reżysera wątek obyczajowy – są tu dziewczęta wątpliwej moralności, niepracujący młodzieńcy, drobni aferzyści, meliny pijackie, zniszczone alkoholem kobiety – tworzy klimat rodem z milicyjnej kroniki. Film bardzo dobrze przyjęty został przez krytyków. Pisano o nim, że jest to wzorowy kryminał, podkreślano także bardzo dobrą, oszczędną grę Zygmunta Hübnera w roli kapitana Siwego.(opis za filmpolski.pl)

26.09.2018r., środa

godz. 10.00 TOSIEK DZIECIOM
Zestaw pereł polskiej animacji – odrestaurowane bajki ze zbiorów FINA (w zestawie „Miś uszatek", „Bajka o rybaku i rybce", „Przygody Gapiszona") – bilety: 8 zł
godz. 17.00 – WARSZTATY VIDORECENZJI Z KAJĄ KLIMEK (CKiS, ul. Reymonta 33)
– obowiązują zapisy
Może zamiast długo rozmawiać o tym, jak zrobić własną video-recenzję, spróbujemy ją nagrać? To pozwoli nam odpowiedzieć na wszystkie ważkie pytania: czym różni się zwykła recenzja od tej w formie video? Jak się przygotować do stworzenia tej drugiej? Co jest ważne... a co, wręcz przeciwnie, zupełnie zbędne? Co pewnie, potrzebne będą nam własne opinie, kreatywność i smartfony. Przy okazji porozmawiamy o sprawach najważniejszych na świecie, czyli filmach, filmach i jeszcze raz filmach... Choć dla odmiany krótkich, bo to one posłużą nam jako punkt odniesienia.
godz. 18.00 – OKIEM KAMERY – mini retrospektywa operatora filmowego – JERZEGO LIPMANA (CKiS ul. Reymonta 33, bilety: 8 zł) – Nóż w wodzie
reż. Roman Polański
scenariusz: Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Jakub Goldberg
zdjęcia: Jerzy Lipman
obsada: Leon Niemczyk, Jolanta Umecka, Zygmunt Malanowicz
produkcja: Polska 1961
gatunek: Film psychologiczny
dystrybutor: SF Kadr
czas trwania: 101 min.

Debiut fabularny Romana Polańskiego, zarazem jedyny jego film pełnometrażowy nakręcony w kraju. Jego premiera w marcu 1962 r. wywołała skrajnie przeciwne reakcje krytyki i wściekłość ówczesnego I sekretarza KC PZPR Władysława Gomułki. Filmowi zarzucano kosmopolityzm, tak nie pasujący do królującej wówczas tzw. szkoły polskiej i gloryfikowanie konsumpcyjnego stylu życia, z konieczności obcego, w początkach lat 60., większości rodaków. Prorokowano, że film nie zdoła przebić się za granicą, nie zdobędzie żadnej nagrody. A tymczasem uhonorowano go nagrodą FIPRESCI na festiwalu w Wenecji w 1962 r., Brązowym Delfinem w Teheranie w 1963 r., Grand Prix w Prades i nagrodą krytyki na MFF Panamie w 1964 r. Był też pierwszym polskim filmem nominowanym do Oscara. Rywalizację przegrał, ale z nie byle jakim konkurentem, bo z „Osiem i pół" Felliniego.Historia jest prosta, wręcz banalna. Andrzej, znany dziennikarz sportowy, wyjeżdża ze swą znacznie młodszą i atrakcyjną żoną Krystyną na krótki wypoczynek na Mazury. Prowadzony przez niego samochód zostaje zatrzymany na szosie przez młodego autostopowicza, przy czym omal nie dochodzi do wypadku, bo chłopak do ostatniej chwili nie schodzi z drogi pędzącego pojazdu, zmuszając Andrzeja do gwałtownego hamowania. Ta brawura imponuje dziennikarzowi, decyduje się zabrać chłopaka do samochodu. W przystani na małżonków czeka piękny jacht. Chłopak daje się namówić do wejścia na pokład i jacht wypływa na jeziora.Ale pomiędzy trojgiem pasażerów zaczyna narastać z godziny na godzinę konflikt, którego podłożem jest kabotynizm Andrzeja drażniący ambicję autostopowicza. Andrzej wyposażony jest bowiem we wszelkie atrybuty stosowne do wieku, pozycji społecznej i prestiżu: luksusowy zachodni samochód, jacht kabinowy i piękną żonę. Z tymi wszystkimi atutami czuje się lepszy, mądrzejszy i mocniejszy, a jego pewność siebie graniczy z bufonadą. Zabrany po drodze chłopak jest jakby jego dokładnym przeciwieństwem. Nie dysponuje niczym poza młodością, skłonnością do hazardu i sprężynowym nożem. Na oczach Krystyny, pełniącej rolę swoistej publiczności, każdy z mężczyzn stara się przelicytować konkurenta. Dziennikarz nie przebiera w środkach; z sadystyczną rozkoszą wykazuje chłopakowi swoją wyższość jako właściciel samochodu i jako kapitan jachtu, zmusza go do wykonywania rozkazów i drwi z jego nieznajomości życia jachtowego. Wydaje się, że tylko po to zaprosił autostopowicza na jacht, by jego kosztem móc się popisać przed żoną swoją doskonałością.Chłopak broni się, kpi z jachtowej hierarchii, przeciwstawiając jej swobodę, fantazję i spontaniczność. W głębi ducha zazdrości jednak dziennikarzowi jego luksusowego życia i w gruncie rzeczy niczym nie różni się od niego, poza tym, że jeden już ma to wszystko, o czym drugi dopiero marzy. W trakcie jednej z licznych scysji sprężynowiec chłopaka ląduje, za sprawą Andrzeja, w wodzie. Młodzieniec tłumaczy się, że nie umie pływać, więc nie zdoła go wyłowić. Zepchnięty przez Andrzeja do jeziora, faktycznie znika w wodzie. Czy utonął?Przestraszony Andrzej rzuca się na ratunek, ale nie znajduje tonącego ciała. Wraca na pokład, gdzie dochodzi do ostrej awantury między nim a oburzoną jego postępkiem Krystyną. Ulegając jej żądaniu Andrzej płynie do brzegu jeziora, by o wypadku powiadomić milicję. Autostopowicz jednak nie utonął. Ukryty za boją obserwował małżeńską kłótnię. Gdy Andrzej oddala się znacznie od jachtu, chłopak wraca na pokład. Tam między nim a Krystyną dochodzi do zbliżenia.W filmie dwóm zawodowym aktorom: Leonowi Niemczykowi i Zygmuntowi Malanowiczowi towarzyszy amatorka Jolanta Umecka, wówczas studentka IV roku Akademii Muzycznej w Warszawie, spotkana przypadkowo przez Polańskiego na basenie Legii. (opis za filmpolski.pl)

godz. 20.00 – SET 2 – KRÓTKO! TOSIEK! Pokaz krótkometrażowych filmów konkursowych ok. 15 min.

godz. 20.15 – WIEŻA. JASNY DZIEŃ (bilety: 12 zł)
scenariusz i reżyseria: Jagoda Szelc
zdjęcia: Przemysław Brynkiewicz
obsada: Anna Krotoska, Małgorzata Szczerbowska, Anna Zubrzycki, Rafał Kwietniewski
produkcja: Polska 2017
gatunek: thriller psychologiczny
dystrybutor: Against Gravity
czas trwania: 106 min.

„Wieża. Jasny dzień.", thriller psychologiczny, objawienie Festiwalu Filmowego w Gdyni, to debiut reżyserski Jagody Szelc, laureatki Paszportu „Polityki". Film został zakwalifikowany do prestiżowej sekcji Forum 68. Berlinale.Na parę dni przed uroczystością Komunii Świętej – małżeństwo Mulę (Anna Krotoska) i Michała (Rafał Cieluch) z kilkuletnim dzieckiem Niną odwiedza niecodzienny gość: niewidziana przez rodzinę od lat młodsza siostra Muli – Kaja (Małgorzata Szczerbowska), która jest biologiczną matką dziewczynki. Czy Kaja będzie starał się odzyskać dziecko? Rodzinie jej zachowanie wydaje się co raz bardziej dziwne. Wokół także dochodzi do wydarzeń, które trudno wyjaśnić. Kościelna uroczystość się zbliża, a atmosfera między siostrami gęstnieje. Wkrótce ma się okazać, że istnieje inny ważniejszy powód, dla którego Kaja wróciła.„Wieża. Jasny dzień" została nagrodzona podczas 42. Festiwalu Filmowego w Gdyni Nagrodą za Debiut Reżyserski, Nagrodą za Najlepszy Scenariusz i Nagrodą Onetu „Odkrycie Festiwalu" dla Jagody Szelc. Jagoda Szelc „jest supernową, która świeci oślepiającym, wewnętrznym światłem", „rzadko spotyka się dziś takie kino", „niezwykle satysfakcjonujący finał", „z nerwową energią" – oceniają krytycy w zagranicznych mediach film „Wieża. Jasny dzień." po projekcjach w ramach Berlinale.Nagrody i festiwale: 2017 Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za debiut reżyserski Jagoda Szelc
2017 Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda za scenariusz Jagoda Szelc
2017 Gdynia (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych)-Nagroda Onetu „Odkrycie Festiwalu" Jagoda Szelc
2017 Wrocław (Festiwal Aktorstwa Filmowego im. Tadeusza Szymkowa)-„Złoty Szczeniak" za drugoplanową kreację aktorską kobiecą Małgorzata Szczerbowska
2018 Paszport „Polityki" (nagroda kulturalna tygodnika „Polityka")-Nagroda w kategorii: Film – za: „niezależność, świeżość spojrzenia, artystyczną konsekwencję i wyjątkowo oryginalny sposób ukazania świata na krawędzi w filmie „Wieża. Jasny dzień"" Jagoda Szelc
2018 Kraków (Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego „Off Camera")-Krakowska Nagroda Filmowa w Konkursie Głównym „Wytyczanie drogi"
2018 Berlin (Festiwal Filmu Polskiego „FilmPolska")-Nagroda Jury
2018 Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film")-Nagroda za scenariusz „dzięki któremu powstał najbardziej tajemniczy i kontrowersyjny film tego festiwalu" Jagoda Szelc
2018 Mammoth Lakes (Mammoth Lakes Film Festival)-Nagroda Główna(na podstawie materiałów dystrybutora)
Po projekcji spotkanie z aktorkami: Małgorzatą Szczerbowską oraz Anną Krotoską – prowadzi Łukasz Saptura – Dziennikarz Kulturalny Radia RSC
27.09.2018 r., czwartek
godz. 10.00 – TOSIEK DZIECIOM
zestaw animacji (dystrybutor: Momakin) Klasy 1-3
w zestawie: „Baśnie i bajki polskie", animacje malarskie: „To pewna wiadomość" oraz „Len", „Na cztery łapy, czyli szkolne przygody Pimpusia Sadełko" (bilety: 8 zł, czas: ok. 1 godz.)
godz. 20.00 – SET 3 – KRÓTKO! TOSIEK! Pokaz krótkometrażowych filmów konkursowych ok. 15 min.
godz. 20.15 – III ZESTAW NAJLEPSZYCH POLSKICH 30' (bilety: 12 zł)
W III zestawie Najlepszych polskich 30' znajdą się dwa dokumenty i dwie fabuły. Szalona opowieść o bardzo nietypowym domu wariatów z dużą dawką absurdu, czyli Atlas Macieja Kawalskiego – aktorski popis Tomasza Kota i Mariana Opani; Pars pro toto – Jerzy Radziwiłłowicz jako Zdzisław Beksiński w poruszającej historii nieoczekiwanej przyjaźni samotnego mistrza z młodą kobietą; jedyny dokument z Polski, który znalazł się w konkursie krótkich filmów na Sundance Film Festival 2018, czyli „Wolta" Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały, w której reżyserki zapraszają nas do świata młodych konnych gimnastyczek oraz wywołująca na przemian łzy śmiechu i wzruszenia Euforia Natalii Pietsch – historia dwóch kobiet żyjących tą samą pasją, czyli przygotowywaniem swoich pudli do psich pokazów piękności.Po projekcji Zestawu spotkanie z twórczyniami filmu „Wolta": Moniką Kotecką (reżyserka, operatorka i fotografka) oraz Karoliną Poryzałą (reporterka, fotografka). Spotkanie poprowadzi Kaja Klimek – publicystka popkulturowa, krytyczka filmowa, edukatorka Konkurs filmów krótkometrażowych – rozstrzygnięcie!
Nagrody w III kategoriach – Najlepszy Film, Najlepsze Zdjęcia, Nagroda Publiczności
Jury konkursowe: Przewodnicząca – Monika Kotecka (reżyserka, operatorka, fotografka)
Członkowie: Karolina Poryzała (reżyserka), Kaja Klimek (krytyczka filmowa)Po projekcji Zestawu Najlepszych Polskich 30' oraz po spotkaniu z twórczyniami filmu „Wolta" nastąpi ogłoszenie wyników konkursu i wręczenie nagród laureatom.

28.09.2018 r., piątek

godz. 18.00 – OKIEM KAMERY – mini retrospektywa operatora filmowego – JERZEGO LIPMANA (CKiS ul. Reymonta 33, bilety: 8 zł) „Prawo i pięść"
reżyseria: Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski
scenariusz: Józef Hen
zdjęcia: Jerzy Lipman
obsada: Gustaw Holoubek, Andrzej Kenig, Zofia Mrozowska, Hanna Skarżanka, Wiesław Gołas, Zdzisław Maklakiewicz
produkcja: Polska 1964
gatunek: Psychologiczny
licencja: FINA
czas trwania: 92 min.

„Polski western" – tak określili recenzenci film Jerzego Hoffmana i Edwarda Skórzewskiego. O ile bowiem amerykańskie realizacje gatunku rozgrywały się na preriach zachodnich stanów USA, o tyle w „Prawie i pięści" rzecz dzieje się po II wojnie światowej na ziemiach zachodnich, również czekających na swoich pionierów i osadników. Podobnie jak sto lat wcześniej na równinach Ameryki Północnej poniemieckie tereny kolonizowano na dwa sposoby: pokojowo i przy użyciu przemocy. Obie te tendencje nierzadko się ścierały. Nastawieni na cierpliwą uprawę roli osadnicy musieli niejednokrotnie stawić czoło uzbrojonym bandom rzezimieszków, żyjących z rozboju i grabieży. W westernach z pomocą prześladowanym przychodził zwykle samotny jeździec, po mistrzowsku posługujący się pięściami i rewolwerem. W filmie Hoffmana i Skórzewskiego jest podobnie. Kliszę zapożyczoną zza oceanu nasączono wszakże odmiennymi barwami. Inne są realia, inna epoka, inna wreszcie psychologia postaci. W „Prawie i pięści" sensacyjno-westernowa fabuła stanowi jedynie pretekst do ukazania głębszej myśli. Taki cel postawił sobie Józef Hen (autor powieści „Toast" i napisanego na jej podstawie scenariusza). Śladem jego zamysłu poszli dwaj reżyserzy. Zainteresowała ich „przede wszystkim aktualność scenariusza". „Mówi się tutaj bowiem o uczciwości człowieka wobec siebie samego, niezależnie od presji opinii i środowiska. A także o swoistej znieczulicy społecznej na zło, o postawie wykluczającej aktywność, zgodnie z zasadą: Jeżeli ja sam nie kradnę, czy nie morduję, to nie muszę wtrącać się do spraw innych ludzi" – deklarowali w jednym z wywiadów. Udało im się jednak ukazać moralną niejednoznaczność owej „znieczulicy", niekoniecznie będącej udziałem ludzi tchórzliwych i wygodnych, lecz także jednostek pognębionych przez los.Głównym bohaterem filmu jest Andrzej Kenig (brawurowa rola Gustawa Holoubka) – były więzień obozu koncentracyjnego, który zgłasza się na ochotnika do pracy pełnomocnika rządu. Zostaje dokooptowany do grupy, mającej za zadanie zabezpieczyć mienie pobliskiego uzdrowiska i uruchomić sanatorium. Niebawem Kenig uświadamia sobie, że jego koledzy to w rzeczywistości szabrownicy, którzy nie przebierają w środkach, by zdobyć fortunę. Podejmuje z nimi walkę.(opis za filmpolski.pl)

godz. 20.00 – JAK PIES Z KOTEM (bilety: 12 zł) POKAZ PRZEDPREMIEROWY! + spotkanie
reżyseria: Janusz Kondratiuk
scenariusz: Janusz Kondratiuk, Dominik W. Rettinger
zdjęcia: Witold Płóciennik
obsada: Robert Więckiewicz, Olgierd Łukaszewicz, Bożena Stachura, Aleksandra Konieczna
produkcja: Polska 2018
gatunek: komediodramat
dystrybucja: Akson Dystrybucja
czas trwania: 100 min

Najnowszy film Janusza Kondratiuka, autora niezapomnianych „Dziewczyn do wzięcia", to słodko-gorzki obraz relacji rodzinnych, dla którego inspiracją jest prawdziwa historia. Pełna ironicznego humoru wizja nieszablonowej rodziny, z jej konfliktami i rywalizacją, niepozbawiona momentów wzruszenia i autentycznej bliskości. Gdy starszy z braci Andrzej, nagle zachoruje, młodszy pomimo różnic i muru nieporozumień jaki przez lata wyrósł między nimi, podejmie się opieki nad potrzebującym pomocy bratem. Film bierze udział w Konkursie Głównym 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

29.09.2018 r., sobota

godz. 18:00 – na zamknięcie 7. Małego Festiwalu Filmów Polskich TOSIEK Koncert Stanisławy Celińskiej z Zespołem pod kierownictwem Macieja Muraszko

Na koncercie zostaną zaprezentowane utwory pochodzące z najnowszej płyty artystki „Malinowa..." Stanisława Celińska – znakomita polska aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna o niezwykle wszechstronnym talencie. Jej najnowsza kreacja to rola pieśniarki!
Zrealizowano przy współudziale finansowym Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych
Dofinansowano ze środków Łódzkiego Domu Kultury – Instytucji Samorządu Województwa Łódzkiego

bardzo dobry
Ocena:
Komentarze (0)
Dodaj komentarz