skierniewickie.pl

Skierniewice: Spektakle w Realistycznym

Poniedziałek 22.03.2010Fundacja Teatr Realistyczny
„Dzień Po Dniu Teatru” to seria wydarzeń scenicznych, jakie przygotował Teatr Realistyczny na niedzielę, 28 marca.

Program spotkania:
     ”MC Gyver, Paluchosky & end” - spektakl
     “Transformacje” - performance oralno – kontemplacyjny
     “Mani-anty-festacja” - spontaniczny zadzian
     “Diably z Loudun” K. Pendereckiego w rez.Konrada  Swinarskiego projekcja inscenizacji z 1969r.

”MC Gyver, Paluchosky & end” - spektakl otrzymał do tej pory:

    * 3 nagrody jurorów 13. Słodkobłękitów (Zgierz 2007)
    * Nagrodę gazety festiwalowej 13. Słodkobłękitów (Zgierz 2007)
    * Gdańskie Stypendium Teatralne – Główną nagrodę IX Windowiska (Gdańsk 2007)
    * I Nagroda XVI Łódzkich Spotkań Teatralnych (Łódź 2007)
    * Nagroda Bezkompromisowej Gazety Festiwalowej Łódzkich Spotkań Teatralnych 2007
za umiejętne połączenie bezkompromisowego przekazu z formalną oprawą przedstawienia, w którym indywidualny akt sprzeciwu wobec szeroko pojętej rzeczywistości, zarówno w jej aspekcie społecznym, politycznym a także metafizycznym współbrzmi z energią przekazu.

Recenzja:
MC Gyver, Paluchosky & end - Monodram Roberta Paluchowskiego jest pełnym zgrzytów, emocjonalnym wyznaniem patrioty-anarchisty. Z gąszczu bez przerwy produkowanych słów wyłania się wizja Polski, którą kocha się i nienawidzi, gównianego kraju, pełnego ważnych prawd, ojczyzny, o którą warto walczyć, ale za którą nie warto umierać na głupich wojnach w imię obcych idei. Bohater Paluchowskiego, wyraziciel jego własnych poglądów, prezentuje kilka oblicz polskiej postawy patriotycznej, jasno pokazując do niech swój stosunek. Mamy zatem hiphopowca-ideowca, który klejąc rymy walczy z systemem, a także modlitewne rzucanie się na kolana i wołanie do Boga o pomoc (wymowne w Toruniu) czy żołnierza tarzającego się w wojennym gównie. Paluchowski drwi z takiej postawy, choć zostawia miejsce widzowi na własną ocenę. Wymownie pada na ziemię wśród biało-czerwonych, plastikowych buraków, tarza się, pokazując jak system zrównuje wszystkich do jednego poziomu, prze ku dołowi. Paluchowski chce obnażać mechanizmy gnojenia społeczeństwa, a swoją postawę zatroskania o losy kraju potęguje wymownym gestem kończącym spektakl, kiedy zasiada w pozie matejkowskiego Stańczyka, w kibicowskiej czapeczce z dzwoneczkami. Znowu ukazana zostaje wielość polskich postaw patriotycznych.

Spektakl oparty jest głównie na tekście, który wciąż gra na emocjach widzów. Paluchowski od żartów w stylu początkowej zabawy w napinanie mięśni, robienie wielkich kroków, kpiny z butoh, która dosyć swobodnie wiąże się z resztą przedstawienia, przechodzi do oskarżeń wobec publiczności, żeby potem mówić już cały czas do widza, nie zasłaniając się murem fikcji. Przez napędzany wciąż monolog poruszać problemy dzisiejszej Polski, które, choć nie wyeksplikowane wprost, łączą się także z uwagami na temat polskiego teatru. Specyficzny jest język tego przedstawienia. Ciekawie napisany tekst operuje elementami mowy potocznej, schematami językowymi przemówień, by nagle stawać się lirycznym, o niecodziennych połączeniach słownych. Widz ani na chwilę nie powinien tracić czujności, twórcy spektaklu w mgnieniu oka zmieniają nastrój tekstu, żarty przechodzą w poważne problemy, a niedostrzeżenie bardzo przemyślanej koncepcji tego tekstu, może dawać wrażenie scenicznego bełkotu.
Alicja Rubczak
Nowa Siła Krytyczna
12-03-2008


Diabły z Loudun - pierwszy utwór operowy w twórczości Krzysztofa Pendereckiego (prapremiera w reż. Konrada Swinarskiego, Opera w Hamburgu - 20 czerwca 1969 ). Libretto powstało w oparciu o sztukę teatralną "Demony" Johna Whitinga z 1961 inspirowaną Diabłami z Loudun autorstwa Aldousa Huxleya z roku 1952 . Książka Huxleya nawiązywała do autentycznych wydarzeń z początku XVII wieku w Loudun we Francji, gdzie odbył się proces księdza Urbana Grandiera, oskarżonego przez przeoryszę klasztoru Urszulanek o opętanie zakonnic i konszachty z diabłem.
 

„Transformacje” i „Mani-anty-festacja” są spontanicznymi i prawdopodobnie jednorazowymi akcjami, wyrażającymi naszą wizję misji teatru w ogóle, przygotowanymi specjalnie na ten dzień.

Spotkanie odbędzie się na tyłach Młodzieżowego Centrum Kultury, ul. Reymonta 33. Wstęp: 8 PLN

dobry
Ocena:
Komentarze (0)
Dodaj komentarz