skierniewickie.pl

Wiosna blisko. Jak zadbać o sylwetkę?

Czwartek 11.03.2010Artykuł sponsorowany
Koniec zimy, a tym samym zbliżająca się wielkimi krokami wiosna, to idealny moment, aby zbudzić swoje ciało z zimowego snu - zadbać o nie oraz o swoją kondycję fizyczną. Sposobów na to jest wiele. Każdy z nas ma pewnie swoją ulubioną metodę. Niewątpliwie jednak ruch i aktywność fizyczna są jednymi z najbardziej skutecznych sposobów. Jednym z nich są ćwiczenia fitness.

Tę niepolsko brzmiącą nazwę należy kojarzyć z gimnastyką, która powszechnie zwana jest aerobikiem. Są to bardzo różne rodzaje ćwiczeń wykonywane w tempie muzyki pod okiem wyszkolonego instruktora. Cechą charakterystyczną ćwiczeń "aerobowych" (czyli tlenowych) jest to, że układ krążenia i oddychania ćwiczącego pracuje w ten sposób, aby organizm mógł w trakcie ćwiczeń pobierać dostatecznie dużo tlenu i unikać okresów niedotlenienia.

Decydując się na zajęcia fitness należy na początku określić swoje oczekiwania względem zajęć, oraz to, jakie efekty chcemy uzyskać w rezultacie. Ćwiczenia aerobowe dysponują, bowiem szerokim wachlarzem różnorodności - zaczynając od ćwiczeń, które rzeźbią nasze ciało, poprzez te poprawiające wydolność organizmu i spalające tkankę tłuszczową, na ćwiczeniach relaksujących i wyciszających kończąc.

Jeśli chcemy zwiększyć siłę poszczególnych grup mięśniowych, wymodelować sylwetkę (np. ukształtować pośladki, mięśnie brzucha, talię, wyrzeźbić mięśnie rąk, wzmocnić klatkę piersiową ), ujędrnić ciało wybierajmy zajęcia typu: TBC (Total Body Condition) , ABT (Abdominal, Buttocks, Thighs) , Body Shape, Płaski Brzuch. TBC to zajęcia ogólnorozwojowe w trakcie, których pracę wykonują wszystkie grupy mięśniowe. Najczęściej na tych zajęciach podczas ćwiczeń używa się dodatkowego obciążenia typu ciężarki, expandery, obciążniki na nogi, step. Bardzo podobny charakter mają zajęcia typu Body Shape. ABT to wzmacnianie i modelowanie głównie dolnych partii ciała, czyli brzucha, ud i pośladków. Specjalnie dobrany zestaw ćwiczeń pozwala kompleksowo połączyć pracę tych wszystkich partii ciała.


Jeśli nastawiamy się głównie na spalenie tkanki tłuszczowej, na uwolnienie drzemiącego w nas nadmiaru energii, a dodatkowo usprawnienie układu sercowo-naczyniowego wybierajmy zajęcia, które są typowo na to nastawione, tj. Step, Fatburning, Aeroboxing, Aerobik Dance, Hi Lo (High/ Low impact Aerobik). Tego typu zajęcia idealne są również dla miłośników tańca, ponieważ w choreografię wplata się elementy z wielu stylów tanecznych. Wykorzystuje się to w zajęciach na stepie, w zajeciach Hi Lo oraz Dance Aerobik. Zajęcia takie wymagają koordynacji i kondycji. Ale niewątpliwie jest to wspaniała zabawa. Również w Fatburning wplata się układy choreograficznie, ale głównie po to, aby pobudzić organizm do spalania tkanki tłuszczowej. W trakcie takich zajęć utrzymuje się tętno na poziomie 120-130 uderzeń na minutę. To zajęcia dynamiczne, dlatego zanim się na nie zdecydujemy trzeba określić stan swojej kondycji fizycznej. Bardzo ciekawymi i coraz bardziej lubianymi przez bywalców klubów fitness są zajęcia Aeroboxingu. Jest to połączenie tradycyjnego aerobiku ze sztukami walki, takimi jak: boks, kickboxing, karate, aikido. W układy choreograficzne wplata się serię kopnięć, ciosów – prostych, sierpowych, podbródkowych, uników. Dodatkowo dodaje się wzmacnianie dolnych partii ciała. Są to zajęcia bardzo dynamiczne. Przed ich rozpoczęciem należy zastanowić się czy taka forma zajęć nam odpowiada.


Ostatnią grupą zajęć, jaką możemy znaleźć w fitness klubach są zajęcia relaksujące, wyciszające, a tym samym poprawiające naszą kondycję psychiczną. Do takich zajęć zaliczamy Jogę, Pilates, Stretching oraz (coraz bardziej popularne) zajęcia typu Zdrowy Kręgosłup. Celem tej grupy zajęć jest przede wszystkim poprawienie gibkości i elastyczności stawów i mięśni, a także wzmocnienie kręgosłupa. Zajęcia takie koją również nerwy. Wspólną cechą tego typu zajęć jest wzmocnienie mięśni całego ciała, przy jednoczesnym  wzmacnianiu mięśni grzbietu. Zajęcia wykonywane są przy spokojnej, relaksującej muzyce. Nie obciążają stawów. Idealne są dla osób po różnych kontuzjach, urazach oraz dla osób, które nie chcą już intensywnie trenować i pocić się. Takie zajęcia pozwalają integrować również w emocje, myślenie i działanie, prowadzą do osiągnięcia równowagi i harmonii.



Ciekawym trendem ostatnio okazują się także zajęcia, które organizowane są z myślą o kobietach w ciąży. Panie ciężarne wcale nie muszą na czas ciąży rezygnować z aktywności fizycznej. Specjalnie przygotowany dla nich program ćwiczeń pozwala im utrzymać dobrą kondycję w trakcie trwania ciąży, a także przygotowuje ciało do porodu.

Potraktujmy więc zatem nadchodzącą wiosnę jako mobilizację do rozpoczęcia aktywności fizycznej. Niewątpliwie każdy wybierze coś dla siebie. Na rozpoczęcie ćwiczeń nigdy nie jest za późno. Pamiętajmy jednak, że wypracować dobrą formę i kondycję jest bardzo trudno, a zgubić niezmiernie łatwo. Dlatego pamiętajmy także o regularności w ćwiczeniach. Na pewno nie pożałujemy.

Gabriela Małyszko

Pytanie konkursowe: Podaj główną cechę charakterystyczną ćwiczeń aerobowych.

Do wygrania karnety na zajęcia fitness w Centrum Fitness i Poprawy Kondycji Fizycznej EXPRESJA przy ul. Armii Krajowej 59 w Skierniewicach.

www.expresjafitness.pl

Odpowiedzi prosimy nadsyłać do piątku, 19 marca na adres info@skierniewickie.pl w tytule maila pisząc „KONKURS”

Regulamin konkursu:

- W konkursie może brać udział każdy zarejestrowany na stronie WWW.skierniewickie.pl użytkownik;
- Aby się zarejestrować wystarczy kliknąć „Zarejestruj się” w dziale Logowanie znajdującym się po prawej stronie na stronie głównej i wszystkich podstronach;
- Prawidłową odpowiedź prosimy nadesłać na adres Info@skierniewickie.pl z podaniem swojego numeru telefonu, loginu w serwisie skierniewickie.pl oraz adresu e-mail.

dobry
Ocena:
Nowy komentarz
*Wpisz treść komentarza:
Wpisz treść komentarza
*Podpis:
Wpisz podpis
*Wpisz kod z obrazka:
Wpisz kod z orazka
Anuluj
*Pola wymagane